Women visiting the Graveyard

14 Feb 2023 Ref-No#: 4707

Assalamu Alaikum w.w
Respected Mufti

So I’ve heard Our Honourable Ulema in the recent years giving Ijaazat (and giving permissibility) for women to visit the the graves of their loved ones (as it is only due to the fear of fitnah etc tht visiting the Graveyard was prohibited for women so if done with strict purdah and so on then it will be allowed)
(this is in accordance to the Hanafi school of thought)

My question is:
There is a Hadith that mentions to this effect “Allah’s curse is on those females who visit the Graveyard” so if women visit the Graveyard observing the neacassary protocols of Modesty and Purdah will the above hadith still apply to them?

Or is there any other additional explanation regarding the above hadith?

JazakAllah khair
The effort and sacrifice behind this site and all that goes into it is much appreciated

May Allah increase all those involved in goodness and accept it.
Aameen

Answer

Wa’alaykum as Salām wa raḥmatullāhi wa barakātuhu,

Āmīn to your Du‘ās.

Undoubtedly, it is permissible for a female not to visit the graveyard. However, if she really prefers to visit the graveyard, then it is permissible, provided the following conditions are met:

  • She does not cry uncontrollably and she is able to control her emotions
  • She is full covered and she des not apply any scent
  • She goes at a time when she is sure that there are no other males there. If there are other males, then she should go with her Maḥ

As for the narration that you have alluded to, Imām Ṭaḥāwī has quoted it with the chain of transmission in the following manner:

4742 – وحدثنا إبراهيم بن أبي داود ، حدثنا أبو معمر ، حدثنا عبد الوارث بن سعيد ، عن محمد بن حجادة ، عن أبي صالح، عن ابن عباس قال: ” لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم زائرات القبور والمتخذين عليها المساجد والسرج “. (شرح مشكل الآثار – 12 / 179)

“The Prophet (ṣallAllāhu ‘alayhi wa sallam) cursed the females who visit graves, and those who build places of prostration over the graves, and those who place lights over them.”

This great Ḥanafī jurist offers two explanations:

  • This is abrogated
  • If a person does all three, then they are cursed. It does not refer to the individual actions.

Other explanations have been presented by other commentators as well.

This is the same verdict in all Ḥanafi books throughout the centuries. Our respected teachers, and their teachers, always issued the same verdict.

References

فوجدناه محتملا أن يكون ذلك كان من رسول الله صلى الله عليه وسلم قبل إباحته زيارة القبور.

ووجدناه محتملا أن يكون أراد به جميع الأشياء المذكورة في هذا الحديث من اتخاذ المساجد على القبور والسرج مع ذلك، ويكون الوصول إلى ذلك بالزيارة للقبور المتخذ ذلك عليها، وتكون الزيارة للقبور ما لم يكن ذلك متخذا قبلها مباحة. (شرح مشكل الآثار – 12 / 179)

فقوي في قلوبنا أن يكون اللعن المذكور في حديث ابن عباس: إنما وقع على متخذي المساجد والسرج عليها لا على زائريها خاصة ممن ليس في زيارته قصد لمسجد اتخذه عليها، ولا لسراج يوقده عليها ، وكذلك روي عن النبي صلى الله عليه وسلم في لعنه اليهود والنصارى لاتخاذهم كان مثل هذا المعنى على قبور أنبيائهم. (شرح مشكل الآثار – 12 / 184)

 وفي السراج وأما النساء إذا أردن زيارة القبور إن كان ذلك لتجديد الحزن والبكاء والندب كما جرت به عادتهن فلا تجوز لهن الزيارة وعليه يحمل الحديث الصحيح لعن الله زائرات القبور وإن كان للاعتبار والترحم والتبرك بزيارة قبور الصالحين من غير ما يخالف الشرع فلا بأس به إذا كن عجائز وكره ذلك للشابات كحضورهن في المساجد للجماعات اهـ وحاصله أن محل الرخص لهن إذا كانت الزيارة على وجه ليس فيه فتنة والأصح أن الرخصة ثابتة للرجال والنساء لأن السيدة فاطمة رضي الله تعالى عنها كانت تزور قبر حمزة كل جمعة وكانت عائشة رضي الله تعالى عنها تزور قبر أخيها عبد الرحمن بمكة كذا ذكره البدر العيني في شرح البخاري (الطحطاوي على مراقي الفلاح – 2 / 347)

(قوله: ولو للنساء) وقيل: تحرم عليهن. والأصح أن الرخصة ثابتة لهن بحر، وجزم في شرح المنية بالكراهة لما مر في اتباعهن الجنازة. وقال الخير الرملي: إن كان ذلك لتجديد الحزن والبكاء والندب على ما جرت به عادتهن فلا تجوز، وعليه حمل حديث «لعن الله زائرات القبور» وإن كان للاعتبار والترحم من غير بكاء والتبرك بزيارة قبور الصالحين فلا بأس إذا كن عجائز. ويكره إذا كن شواب كحضور الجماعة في المساجد اهـ وهو توفيق حسن (رد المحتار – 2 / 242)

(فتاوى محمودية – 9 /192)

 (كفاية المفتي –  4 / 194)

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden