Do I have to do kaffarah?

07 Nov 2021 Ref-No#: 3894

Asalamualaikum, I had submitted this question a while ago:
“In Ramadan a few years ago I saw my friends opening their fast for iftar and I saw that my mum had not opened her fast yet and she was waiting a bit longer. I knew that my friends might not know the proper timing for iftar and my mum knows it, but I still opened my fast with them. I also noticed that it was roughly dark outside although I had not confirmed if the sun had set. Do I have to do kaffarah?”
I recently found out that the time in which I opened my fast was wrong. I felt like I purposely opened the fast early because I knew that my friends timings in which they open their fast are earlier than ours, and I knew this because they follow a different calendar. Based on the fact that I knew at that time that their timing for opening their fast is earlier and therefore wrong, do I still have to do kaffarah?

Answer

Wa’alaykum as Salam wa rahmatullahi wa barakatuhu,

Due to these additional details that you have furnished (compared to your last question), you will have to keep the Kaffaarah as well.

References

( قوله ومن تسحر وهو يظن أن الفجر لم يطلع أو أفطر وهو يرى أن الشمس قد غربت ثم تبين أن الفجر قد طلع أو أن الشمس لم تغرب قضى ذلك اليوم ولا كفارة عليه ) فقوله يرى بضم الياء من الرأي لا من الرؤية أي يظن ظنا غالبا قريبا من اليقين حتى لو كان شاكا أو أكثر رأيه أنها لم تغرب الشمس تجب الكفارة ثم إذا تسحر وهو يظن أن الفجر لم يطلع فإذا هو قد طلع أو أفطر وهو يرى أن الشمس قد غربت ثم تبين أنها لم تغرب أمسك بقية يومه قضاء لحق الوقت فقد تضمنت هذه المسألة خمسة أحكام أحدها أنه يفسد صومه والثاني أن عليه القضاء لأنه فوت الأداء والثالث أنه لا كفارة والرابع أنه يمسك بقية يومه والخامس أنه لا إثم عليه لقوله تعالى { وليس عليكم جناح فيما أخطأتم به } وهذا إذا أفطر وهو يظن ظنا غالبا أن الشمس قد غربت أما إذا كان شاكا في الغروب فأفطر فعليه الكفارة لأن الأصل بقاء النهار بخلاف ما إذا شك في طلوع الفجر فأكل حيث لا تلزمه الكفارة لأن الأصل بقاء الليل واليقين لا يزول بالشك فلم يكن قاصدا للفطر بخلاف ما إذا كان شاكا في الغروب فأفطر فإن إفطاره على سبيل التعدي لأن الأصل بقاء النهار فكان متيقنا للنهار شاكا في الليل ، واليقين لا يزول بالشك فافترقا . (الجوهرة النيرة – 2 / 59)

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden