Is working at a restaurant that sells alcohol permissible or will my income then be haram?

29 Jun 2021 Ref-No#: 3037

Asalamualaikum, I am a practicing Muslim woman and have recently just started a job working in a restaurant. I clean tables, take orders and serve. We sell alcohol at my work and I am worried the money I make from this job would then be classed as haram money as I bring the alcohol beverage to the customer. I am afraid that my family will not accept of my choice to quit if it turns out the money I make is haram because I’ve only just started. Please advise and guide me on the decision to make. JazakAllah.

Answer

Wa’alaykum as Salam wa rahmatullahi wa barakatuhu,

The fact that you are worried about your income is a sign of your piety and denotes upon the strength of your faith. May Allah bless you.

Alcohol is categorically prohibited in the Quran. Hence it is not permissible to offer these drinks to the customer, and even clean up after they are done.

Furthermore, the current job entails that you interact with strange men, which is also not permitted.

If you are financially constrained and need the income, then you may continue until you find an alternate job. However, you should make Istighfaar, and beg Allah to forgive you. Daily make Dua that Allah provides you with Halal sustenance in a Halal environment. Make the firm intention that if you get Halal sustenance, then later in life you will give the equivalent of all that your earned from this job in charity.

Once you find alternate income, your family will be accommodating to your decision to change.

References

وإذا استأجر مسلما ليحمل له خمراً ، ولم يقل : ليشرب ، أو قال : ليشرب جازت الإجارة في قول أبي حنيفة رحمه الله ، خلافًا لهما رحمهما الله ، وكذلك إذا استأجر الذمي بيتا من مسلم ليبيع فيه الخمر ، جازت الإجارة في قول أبي حنيفة رحمه الله ، خلاقا لهما رحمهما الله ، والوجه لأبي حنيفة فيما إذا نص على الشرب أن هذه إجارة وقعت لأمر مباح ؛ لأنها وقعت على حمل الخمر ليشربها الذمي ، أو وقعت على الدار ليبيع الذمي الخمر ، وبيع الذمي وشربه الخمر مباح ؛ لأن خطاب التحريم كأنه غير نازل في حقه ، وهذا بخلاف ما إذا استأجر الذمي من المسلم بيتا ، فيصلي فيه حيث لا يجوز ؛ لأن ثمة صفة المعصية إذا انتفت في حقه لديانته تبقى صفة الطاعة ، والاستئجار على الطاعة لا يجوز ، وههنا صفة المعصية متى انتفت عن الشرب لديانته ، تبقى فعلا مباحا في نفسه ليس بطاعة ، فتجوز الإجارة . (محيط البرهاني – 11 / 347)

إذا استأجر رجلا ليحمل له خمرا فله الأجر في قول أبي حنيفة رحمه الله تعالى وقال أبو يوسف ومحمد رحمهما الله تعالى لا أجر له وإذا استأجر ذمي مسلما ليحمل له خمرا ولم يقل ليشرب أو قال ليشرب جازت له الإجارة في قول أبي حنيفة رحمه الله تعالى خلافا لهما وإذا استأجر الذمي ذميا لينقل الخمر جاز عندهم لأن الخمر عندهم كالخل عندنا كذا في المحيط إذا استأجر ذمي دابة من مسلم أو سفينة لينقل عليها الخمر جاز في قول أبي حنيفة رحمه الله تعالى وقال صاحباه لا يجوز. (الفتاوي الهندية – 4 / 449)

مسلمان شخص کا کسی غیر مسلم کی دکان پر ملازمت کرنا جائز اور درست ہے،بشرطیکہ مسلمان شخص شراب یا خزير کہلا نے پلانے يا ديگر محرمات کو غیر مسلموں کے سامنے پیش کر نے یا براہ راست خرید و فروخت کر نے کا عمل نہ کرتا ہو کیونکہ مباشرۂً یہ کام کرنا مسلمان شخص کے لیے نا جائز ہے ۔  (فتاویٰ  دارالعلوم زکریّا  -5  /662)

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden